Od dawna wiadomo, że opisy do zdjęć (na insta czy też na innych platformach) to podstawa do zdobycia zaangażowania na profilu. Instagram to ten typ portalu społecznościowego, w którym mówi głównie obraz, a słowo staje się jedynie jego uzupełnieniem. To jednak nie oznacza, że publikując zdjęcia na Insta można zapomnieć zupełnie o towarzyszących im opisach. Nie oznacza też, że można je zignorować i ograniczyć się wyłącznie do samych hasztagów. Dzięki opisom nie tylko zyskuje się grono wiernych odbiorców, ale również przyciąga ich uwagę na tyle, że chcą zostać na dłużej i bardziej angażują się w aktywność danego profilu.
Trudna sztuka wymyślania opisów do zdjęć
Z punktu widzenia strategii marketingowej grubo ponad połowa opisów na Insta jest stworzona błędnie lub nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału. W zdecydowanej większości sytuacja ta wynika z faktu, że użytkownicy nie są świadomi tego, jak wielką rolę odgrywają opisy do zdj na Instagramie. Najczęściej więc ignorują ten aspekt, traktują go bardzo pobieżnie lub nie zwracają na niego większej uwagi. Jest też grupa internautów, którzy doskonale wiedzą, ile dobrego mogą zrobić opisy do zdjęć na Instagramie, ale nie są w stanie wymyślić i skonstruować dobrego opisu. Dobrego, czyli takiego, który trafi do odbiorców, skłoni ich do działania, zmusi do aktywności i podjęcia jakiejś decyzji, zaburzy ich emocjonalny spokój, poruszy, wzruszy, uczyni bardziej otwartymi… Wymieniać można właściwie w nieskończoność te wszystkie aspekty i cele, ale ważny jest zwłaszcza jeden: wzbudzenie w odbiorcy reakcji, która sprawi, że znów zajrzy na profil, że polajkuje zdjęcie albo będzie śledził konto.

Opis, hasztagi i zdjęcie, czyli wielka trójca
Dla większości instagramerów określenie „post na Instagramie” albo „wpis na Insta” oznacza po prostu samo zdjęcie. Jednak w terminologii ściśle marketingowej są to pojęcia znacznie szersze, bo obejmujące również hasztagi dopasowane do zdjęcia pod kątem ich tematyki oraz opis, który zamieszcza się obok fotografii. Razem z nią tworzą one wielką trójcę Instagrama i są jednocześnie sposobem na zbudowanie popularności konta, zyskanie nowych followersów oraz renomy. W jaki sposób?
Psst… pamiętaj, że kupując kampanie promującą profil na Instaid zyskujesz kompleksową pomoc, wraz z optymalizacją oraz wskazówkami na temat opisów do zdjęć 😉
Otóż wykorzystując te trzy elementy można doskonale skomunikować się z odbiorcami (którymi nierzadko są potencjalni klienci), przekazać im ważne treści (w tym reklamowe i promocyjne) i nawiązać długofalową relację (czyli budować świadomość marki, firmy lub osoby u konsumenta). To wszystko nie wynika nawet z żadnych sztuczek typowych dla social media, ale jest skutkiem podstawowego socjologicznego zachowania jednostki. Użytkownik czuje się po prostu szanowany i doceniany, kiedy zamiast pustego zdjęcia dostaje jego opis, słowo wyjaśnienia a nawet formę nawiązania kontaktu poprzez chociażby zadane pytanie retoryczne. Opis może być też początkiem dyskusji w komentarzach, co jeszcze bardziej wpływa na pozytywny PR w odbiorze takiego profilu.
Sprawdź nasz najnowszy artykuł: Fajne opisy na instagrama
Brak pomysłu na opis na Instagramie?
Skoro ponad połowa opisów na Insta jest pisana błędnie lub zdjęcia w ogóle ich nie mają, to warto poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy. A ta wcale nie musi być skomplikowana. Najczęściej to po prostu brak pomysłu na fajne i angażujące opisy do zdjęć na Instagramie, bo nie każdy wymyśli go z marszu przy dodawaniu fotografii. Jak sobie z tym fantem radzić? Jest kilka przydanych sposobów:
– wcześniejsze przygotowanie paru uniwersalnych opisów (sprawdza się zwłaszcza przy prowadzeniu kont firmowych)
– zastąpienie opisu cytatem (dopasowanym treścią do zdjęcia a nie oderwanym kompletnie od jego tematyki)
– powierzenie tego zadania profesjonalistom z zewnętrznych firm (które przy okazji dokonają analizy całego profilu)
– skorzystać z gotowych wzorców i szablonów, których jest wiele w internecie (można wybierać opisy o dowolnej długości)
– stosować proste zabiegi językowe, aby angażować odbiorców (zadawać pytania otwarte, zachęcać do dyskusji)
Warto pamiętać o jednym: opis, nawet krótki, zawsze jest o wiele lepszy niż brak jakiegokolwiek opisu. W zależności od samego zdjęcia czy tego, co chcemy przekazać, czasami bardzo wymowne będzie jedno zdanie, jedno słowo a nawet… jedna emotikona.

Ciekawe opisy na Insta
Nie jest tajemnicą, że sporo użytkowników ma problem, jak stworzyć ciekawe, pobudzające emocje opisy do zdjęć na Instagrama. Dla tych, którzy piórem i klawiaturą nie władają tak dobrze jak obrazem i zdjęciem mamy jedna dobrą wiadomość: dzisiaj nie trzeba być Kochanowskim ani Mickiewiczem, żeby zdobyć uwagę odbiorców. Można wykorzystać gotowe szablony opisów do zdjęć, użyć pasującego tematycznie cytatu albo po prostu zdać się na naturalność. Najciekawsze opisy na Insta to te, które płyną z samego serca, nawet jeśli w kontekście portalu społecznościowego brzmi to cokolwiek pompatycznie.
Oczywiście wyjątkiem są opisy kierunkowane na działania promocyjne czy marketingowe, organizacyjne wpisy (np. dotyczące konkursów) czy ogłoszenia. Jednak jeśli chcemy zaprezentować jakieś osobiste zdjęcie, ważną dla nas fotografię, podzielić się nimi z odbiorcami, nic nie sprawdza się lepiej niż opis do zdj na IG pisany spontanicznie i po prostu od siebie. Tylko uwaga: nawet taki spontaniczny wpis należy przed publikacją sprawdzić pod kątem poprawności językowej oraz tego, czy nie zawiera zabronionych treści. Emocjonalne opisy mają bowiem to do siebie, że bywają przesiąknięte nie do końca odpowiednim słownictwem.
Jakie powinny być opisy do zdjęć na IG?
Tworząc opisy na Instagrama można kierować się prywatnymi przekonaniami co do tego, jakie one powinny być. Można też zaufać ekspertom i skorzystać z ich definicji dobrego opisu, który spełni swoją marketingową rolę. Wśród cech, które muszą charakteryzować takie opisy do zdj na Insta wymienia się zaś najczęściej:
– przekaz ciekawej, interesującej treści pozbawionej banałów i ogólników
– tematyczne ujęcie danego problemu, pisanie wprost i konkretnie
– angażowanie odbiorcy poprzez wchodzenie z nim w interakcję (pytaniami i odpowiedziami w komentarzach, jeśli wywoła się dyskusje)
– trzymanie się funkcji informacyjnej, czyli jasnego i klarownego przekazu, aby odbiorcy wiedzieli, co mamy na myśli i czym chcemy się podzielić
– brak obaw przed emocjonalnymi opisami, w których odkrywa się „prawdziwego człowieka” stojącego za profilem na Insta
Muszą być też przede wszystkim prawdziwe. Pozbawione fałszu zarówno emocjonalnego (celowe granie na emocjach w celu wzbudzenia współczucia), jak i informacyjnego (podawanie nieprawdziwych wiadomości, wprowadzenie w błąd). Jeśli już zdarzy się nam taka wpadka – należy niezwłocznie ją naprawić publikując przeprosiny. Instagram jest narzędziem social mediów o ogromnej sile zasięgu, więc nawet małe kłamstwo lub plotka rozprzestrzeniają się tu bardzo szybko.
Konsekwencje braku opisu
Można też zadać sobie pytanie, co by się wydarzyło, gdybyśmy tego opisu nie dodali? Czy Instagram jakoś zareaguje, da nam ostrzeżenie albo nawet od razu usunie konto? Technicznych skutków nie ma żadnych (chociaż przy regularnym ignorowaniu opisów konto może wpaść na listę do obserwacji jako potencjalnie spamowe i uznane za bota). Za to są poważne skutki marketingowe oraz wizerunkowe. Opisy na Instagramie to nie tylko kilka słów, które można przeczytać pod zdjęciem. To też metoda komunikacji ze swoimi followersami; sposób na zaangażowanie ich do działania, docenienie, podziękowanie, że są z nami, lajkują i komentują. Zwykłe dodanie opisu pod zdjęciem jest odpowiedzią na ich zaangażowanie i pokazaniem, że sami też się angażujemy poprzez maksymalnie profesjonalne prowadzenie konta.

Pod tym pojęciem kryje się zaś poważne podejście do problemu, jakim jest publikacja pełnych i wartościowych wpisów, które nigdy takie nie będą, jeśli zostaną pozbawione części opisowej. Owszem, niektóre fotografie obronią się same i nie potrzebują dodatkowego komentarza. Ale nawet tam warto dodać choć krótki opis, który będzie świadczył o tym, że szanujemy swoich odbiorców: że poświęcamy im uwagę i staramy się wykonywać nasze obowiązki na profilu jak najlepiej. Zamiast pokazywać im brakiem opisu, że nic dla nas nie znaczą i nie mamy nawet czasu stworzyć dla nich krótkiej notki pod zdjęciem, warto poświęcić chwilę na przygotowanie takiej opisowej treści.
Reviewed by 1 user
Dobrze
dobrze napisane