Hasztagi

Hasztagi, a po angielsku hashtagi to trend, który wydaje się nie mieć końca. Szukanie skutecznych metod na wypromowanie kont w mediach społecznościowych to zwykle zajęcie dla agencji marketingowych. Zdecydowanie jednak większość osób korzystająca z Instagrama nie ma możliwości, aby wynająć w tym celu profesjonalistów. Dlatego sięga po takie sposoby, które może zastosować sama, zupełnie za darmo i przy minimalnym nakładzie sił oraz czasu. Taką metodą są dobrze dobrane hasztagi na Insta, o których więcej dowiecie się poniżej.

Przypominamy, że powstał nowy artykuł o tym, jakie hasztagi w 2022 roku są popularne i jakich warto używać.

Czym są hashtagi IG?

Żeby opisać hasztagi używane na Instagramie nie trzeba wielkiej specjalistycznej wiedzy. To po prostu słowa o znaczeniu kluczowym lub tematyczne frazy, które umieszcza się przed symbolem # i bez używania spacji. Słowa kluczowe to wyrazy opisujące jakąś rzecz, zjawisko, miejsce, osobę, stan ducha, emocje, wydarzenie, cokolwiek, co da się opisać za pomocą wyrazów. Nie ma przy tym żadnych ograniczeń co do ich długości. Hasztagi na Insta mogą mieć zarówno trzy, jak i dwadzieścia liter. Mogą wyglądać jak #wakacje, ale równie dobrze też #niewiemcorobie lub #chcejuzdodomu Ze względu na małą czytelność długich fraz kluczowych raczej nie zaleca się ich nagminnego używania, zwłaszcza że przez swoją długość są one też bardzo niszowe i raczej nie przyniosą profilowi popularności. Trzeba też pamiętać, że hashtagi na ig muszą być pozbawione polskich znaków diakrytycznych (literek typu ą, ę, ć)  oraz oczywiście znaków przestankowych.

Hashtagi na Insta wypisuje się w miejscu opisu pod zdjęciem albo filmikiem. Serwis dopuszcza jednorazowe użycie 30 tagów, przy czym specjaliści w zależności od wyników badań uznają, że kluczowych jest najwyżej pierwszych 15. To zresztą logiczne: 30 hasztagów to 30 fraz, często dość długich lub złożonych z paru wyrazów i dla wielu odbiorców używanie wszystkich z nich będzie wyglądało na sztuczne nabijanie treści albo zwyczajny spam.

hasztagi


Dlaczego stosuje się hasztagi?

Powodem stosowania hasztagów na Insta i w ogóle wprowadzenia w serwisie takich oznaczeń jest chęć poszeregowania miliardów dodawanych wpisów, zdjęć i filmików w różne kategorie. Założeniem było stworzenie kategorii typowo tematycznych, związanych np. z daną dziedziną życia, z wydarzeniami, emocjami, osobami, ale praktyka pokazała, że użytkownicy korzystający z tagów kluczowych potrzebują znacznie szerszych możliwości. Dlatego pod hasztagami ukrywają się dzisiaj także ruchy społeczne, zjawiska a nawet działania promocyjne i marketingowe. W agencjach pijarowych powstają nawet specjalne zespoły pracujące nad wymyślaniem hasztagów, dzięki którym będzie można wypromować firmę, markę, usługę albo osobę. Posiadanie własnego tagu na Insta jest dzisiaj wręcz uważane za formę internetowego prestiżu zwłaszcza w środowisku social mediów.

Jak mierzona jest popularność hasztagów?

Skoro Instagram posiada swój własny system hasztagów, które można umieszczać pod zdjęciami w opisie, to bardzo szybko znaleźli się tacy, którzy zaczęli go wykorzystywać w celu mierzenia popularności danych fraz. Szczególnie że nie było to wyzwanie jakoś znacząco trudne. Wręcz przeciwnie, ponieważ popularne hasztagi Instagram to po prostu te, które są używane najczęściej przez użytkowników. Wystarczy więc sprawdzić liczbę użyć dla konkretnego słowa w wyszukiwarce serwisu, aby wiedzieć, czy dana fraza może być zaliczona do popularnych, mniej popularnych czy niszowych. Zamiast jednak samemu przeszukiwać całego Instagrama i analizować setki milionów używanych na nim fraz w dziesiątkach języków, można skorzystać z zewnętrznych stron, które zrobią to za nas. Dodatkowo niektóre z nich pozwalają nawet na sprawdzanie, które popularne hasztagi królują w konkretnym kraju, co jest przydatne zwłaszcza wtedy, gdy celujemy ze swoim zdjęciem, wpisem albo filmikiem w konkretną narodową społeczność.

hashtagi


Wykorzystanie hashtagów w e-marketingu

Ogromne możliwości w wykorzystaniu hasztagów w social mediach dostrzegł szybko e-marketing. Specjaliści od promocji i reklamy w sieci używają dzisiaj Instagrama do przeprowadzania ogólnopolskich a nawet ogólnoświatowych kampanii marketingowych, a umiejętne korzystanie z tagów pozwala im osiągać niesamowite efekty. W jaki sposób hasztagi na Insta mogą oddziaływać na e-marketing? Przede wszystkim pozwalają na dotarcie do szerszego grona odbiorców i to odbiorców już wstępnie stargetowanych. Na przykład promując usługi biura wycieczkowego można wykorzystać hashtagi na Instagrama jak #wakacje, #urlop, #wypoczynek i otagować nimi zdjęcie przedstawiające ofertę takiej firmy turystycznej. Osoby przeglądające Insta pod kątem tych fraz trafią na nią błyskawicznie i bez żadnej dodatkowej zachęty. 

Promowanie marki

Oczywiście hashtagi Instagram są też świetnym narzędziem do promocji samej marki i uczynienia z niej znanego, rozpoznawalnego gracza w branży i na rynku social mediów. Szczególnie pomocne są tu hasztagi indywidualne, wymyślane typowo dla danej marki, kampanii promocyjnej czy wydarzenia. Dzięki temu łatwiej dotrzeć do nowych użytkowników serwisu nie tylko ze swoją konkretną ofertą, ale i samą informacją o istnieniu danej firmy. Dodatkowo rosną też profity związane z prestiżem: im bardziej dana marka identyfikuje się z danym hasztagiem, tym mocniej jest z nim postrzegana jako jedność, a tym samym przejmuje nawet część jego popularności.

Najpopularniejsze hashtagi Instagram

W takim razie logiczne mogłoby się wydawać, że aby zdobyć największe zasięgi i dotrzeć do największej liczby odbiorców, trzeba będzie sięgnąć po te najbardziej popularne hasztagi na Instagramie. Wśród tego grona znajdują się między innymi:

#love

#girl #prettygirl

#instagood #instadaily

#friends

#fun

#tyle

#fashion

#happy

#summer

#food

#travel

#nature

Oprócz nich ważną rolę w tagach odgrywają również tagi nazywane przez niektórych funkcyjnymi. To znajdujący się wyżej instagood i instadaily oznaczający różną treść tematyczną, którą użytkownik chce w jakiś sposób wyróżnić. Dodatkowo należą do nich też #repost, #photooftheday, #picoftheday, #tbt, #instalike, #like4like, #likeforlike czy #follow i #followme

Jednak popularność wcale nie oznacza automatycznie, że użyty tag z powyższej listy zagwarantuje nam stuprocentowy sukces. W zasadzie… jest raczej odwrotnie. Popularne hashtagi na IG cechują się ogromną konkurencją. Pod jednym słowem kluczowym w ciągu minuty wrzucanych jest nawet kilkaset zdjęć. Przebicie się przez taką masę fotografii nie jest łatwe dla małych kont bez zaangażowanej i aktywnej społeczności, dlatego należy dywersyfikować wykorzystywane hasztagi na Instagramie i korzystać też z tych mniej popularnych.

popularne hashtagi

Jak umiejętnie podzielić hashtagi na Instagramie?

Nie ma tu oczywiście żadnej złotej zasady, która mówiłaby, jaki stosunek ogólnych tagów (popularnych) do tych bardziej konkretnych (mniej popularnych) i w końcu niszowych trzeba zachować. Bazując na założeniu, że pod zdjęciem wykorzystujemy maksymalnie do 15 hasztagów, podział może być różny, w tym nawet po równo. Zwykle jednak zaleca się unikania popularnych tagów na rzecz tych mniej znanych, ale za to dokładniejszych tematycznie, a więc trafiających bezpośrednio do odbiorców zainteresowanych daną kategorią zdjęcia, filmu albo wpisu. Warto wykorzystywać na przykład 2 mocno popularne hashtagi na Insta 2020, a resztę wolnych miejsc użyć do bardziej szczegółowego opisania naszego posta.

Zobacz też artykuł: Opisy do zdjęć na instagrama aby skutecznie łączyć tagi z opisami.

Tagi na insta to recepta na sukces

Przede wszystkim jednak nie bój się eksperymentować z hasztagami pod zdjęciami, które wrzucasz. Nie martw się, jeśli używasz niszowego hasztaga i nie obawiaj się wymyślania własnych. Bierz udział w konkursach, pokazując się na tych bardziej znanych profilach instagramerów i samemu je organizuj, dzięki czemu łatwiej dotrzesz do odbiorców i wypromujesz swój profil na Instagramie. Hasztagi są w tym niewątpliwie bardzo przydatnym narzędziem, ale – no właśnie – to tylko narzędzie i do Ciebie zależy, w jaki sposób wykorzystasz wszystkie możliwości, które Ci daje. Jeśli masz jakieś wątpliwości – zapytaj ekspertów, doradź się osób bardziej doświadczonych lub wynajmij firmę, która za Ciebie przeprowadzi kampanię reklamową, pozyska followersów i zdobędzie cenne lajki.

Leave feedback about this

  • Rating